Tuesday 3 January 2012

"HALAL @ HARAM"


Assalamualaikum..Hari ini aku nak tulis pasal yang sedang hangat melanda negara kita isu "Halal" dan logo "Halal" swasta yg diharamkan..Pada aku la kan isu ni bukan baru dan dah selalu di pertikaikan..kenapa tak dari dulu pihak yg dipertanggungjawabkan tidak terfikir....mengapa perlu di swastakan logo "Halal"?..Agak-agak korang la sal apa?..Betul3...untuk nak mudahkan kerja so diswastakan...Telus ke cara tu?..Aku rasa korang pun penah rasa was2 bila nak lepak kat cafe @ coffe house @ restoran..yang lagi ketara kedai hailam,kononya hailam ni tak mkn "H1N1"....adakah anda pasti?..tu baru di mesia..barangan import lak cam ner?...logo halal mana lak nak di guna?...ada ke wakil2 kita nak g cop logo halal tu kat negara pengeksport?.Pening gak kan sikit dah kapla korang?..Sapa suka makan cokelat angkat tangan meh aku nk kira...ekekekek...ramaikan yg suka...Mesti ada yg suka borong cokelat kat langkawi..tapi perasan tak korang semua cokelat kat langkawi tiada logo "Halal"..bedal je la kan..ala cokelat je..depa jual kita beli la sbb murah oo...luaq negeri mai ni..heheh klu ada yg baru beli dari sana tu cuba chek..ada tak logo "Halal"..klu ada..aku la yg silap..tapi klu takde camner lak..pikir3perah otak korang..Adat org kita suka pakai yg branded...baju...suar..kasut...beg tgn...kusyen kereta..Apa kata di perluaskan lagi logo "Halal" ni..maksimumkan pengunaannya..contoh ea..kasut kulit....beg tgn kulit malah kusyen kereta kulit yg elegan..hehehe korang tau ke kulit tu disamak atau tidak?..kalau samak betul ke caranya?..yg kita tau janji jgn ada "bintik 3"...bayang kan benda tu ari2 kita pakai..duduk atas dia..pas tu masuk masjid solat hmmm camner ek?..Bicara aku hari ini bukan nak mengkirik mana2 pehak cuma aku nak ajak sahabat2 ku berfikir sejenak dalam isu ni..yg akan terkena ada lah kita..org2 muslim..sapa lak yg berniaga..kita kn fikir juga..jgn terperanjat besok klu ada nasi lemak org melayu buat di kategori "Haram"...sbb skg ni pun dah ada aku dgr beer "Halal"..kita renungkan la sama2..Aku bicara dari hati aku..mungkin bicara korang lain pendapatnya..cukup la sampai sini takut pulak ada yg terasa hati..Mohon maaf andai terlancang bahasa aku di awal pagi ini...jaybeeee..."PEACE YOWW"


No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana tinggalkan komen anda :)