Monday 21 May 2012

"ALI BABA @ KASSIM BABA"


Assalamualaikum kepada semua warga Malaysia..Perasan @ tidak @ saja tidak mahu ambil tahu dengan apa yang sudah jadi terang-terang di depan mata..Aku hari ini hendak berbicara berkenaan warga asing yang memonopoli kiosk di pusat-pusat membeli-belah terkemuka..Rata-rata kiosk ini di kendalikan oleh warga asing terutama dari pakistan..aku pun tidak faham kenapa jadi begini..kiosk yang dahulu di kendali@dijaga oleh warga tempatan kini sudah berubah..seolah-olah kita berada di luar negara..Apa sudah kaya ke tuan punya perniagaan ini@sudah di "ali baba"kan?..Minggu lepas aku ke Cameron Highland juga keadaan tidak jauh berbeza..hotel-hotel yang tidak berbintang rata-rata warga asing yang menguruskannya..pekerja ladang jangan ceritalah..bersepah sehingga keadaan disana tidak lagi seperti dahulu..pengotor dan banyak sampah di longgok disana-sini..Sekarang kita ke area Chow kit pula..20tahun lalu bazar makanan di pasar buah-buahan (sebelah Bomba Wilayah) seronok rasanya bermacam-macam pilihan masakan makanan dari utara hingga ke selatan tanahair boleh di dapati di situ..tetapi sekarang..yang ada hidangan dari "aceh hinggalah ke jakarta" yang di jual..bukan nak kata lah kembang rasa tekak aku hendak menjamu selera di situ lagi...di mana-mana sahaja di seluruh pelusuk negara warga-warga asing ini sudah menunjukkan belang dengan mengawal eco-ekonomi peniaga kecil..Kerajaan mennyediakan berbagai kemudahan..pinjaman..tapi setelah semua di perolehi perniagaan di 'ali baba'kan..nyata nampak rakyat malaysia ini malas..suka mendapat 'easy money'..Bangunlah..bangkitlah wahai golongan peniaga kecil..jika kamu berhijrah ke negara mereka belum tentu kamu boleh berniaga disana..oppssss aku terlupa..rakyat malaysia lu ke sana hanya mahu melancong...berhabis Rm di negara mereka macam orang kaya gamaknya...tetapi warga-warga asing ini kumpul dan hantar Rm balik ke negara mereka..Yang bertambah aku lihat perniagaan rumah pelacuran..rumah urut..al-maklum la bini diorang ni semua jauh so wanita-wanita kita tidak kurang juga wanita warga asing mengambil peluang kaut untung di dalam industri seks ini..Kepada pehak @ badan yang berkuasa silalah ambil berat keatas keaadaan ini..Aku tahu bermacam-macam yang sudah di lakukan untuk mengekang keadaan ini..tapi aku rasa tidak mencukupi maaf jika aku kata ianya hanya sekadar melepaskan batuk ditangga sahaja...untuk mengaburi mata rakyat yang tindakan sudah diambil..please hentikanlah sandiwara ini...Kami hanya rakyat biasa yang hanya boleh bersuara tetapi tidak mempunyai kuasa untuk bertindak...jay bee!!! peace yoww!!

 

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana tinggalkan komen anda :)